Har kommunen ett systematiskt arbete för att kunskapsutveckla de kommunanställda i hur de ska arbeta för att implementera arbetet med Agenda 2030 i sin specifika yrkesroll?
Ett problem som både kommunerna och Agenda 2030:s nationella samordnare beskriver är hur man ska få med de kommunanställda i arbetet. Hållbarhetsarbetet i kommunen påverkas mycket av hur de kommunanställda väljer att arbeta. Att få de anställda engagerade och drivna i arbetet börjar med kunskap.
Vi ställde därför förra året frågan om kommunen har någon strategi för att kunskapsutveckla sina medarbetare. Men även om kunskap om Agenda 2030 finns behövs information om hur den kunskapen kan implementeras i den specifika yrkesrollen för att ett effektivt arbete ska kunna genomföras. Därför ställer vi i år den här uppdaterade frågan om kunskapsutveckling bland de kommunanställda.
Krav som måste uppfyllas för Ja: Arbetet ska vara dokumenterat och allmänheten ska kunna ta del av det. Arbetet ska inkludera all personal i den kommunala verksamheten, även kommunala bolag. Arbetet ska vara aktuellt, pågående och med regelbunden uppföljning.